پاروا ویروس
فهرست مطالب نمایش

پاروا ویروس سگ | درمان و مراقبت | راه‌های پیشگیری و انتقال:

پاروا ویروس سگپاروا ویروس سگ همانطور که از نامش پیدا است یک بیماری ویروسی کشنده مسری است؛ سگ‌ها مخصوصا سگ‌های جوان و توله سگ‌‌ها را بسیار تهدید می‌کند این بیماری که به انگلیسی Parvovirus می‌باشد به دلیل اینکه یکی از نشانه‌های شایعه اش اسهال خونی می‌باشد به اسهال خونی نیز معروف است، درمانی برای پارواویروس وجود ندارد، دامپزشکان از درمان‌های غیر مستقیم استفاده می‌کند بهترین راه پیشگری از بیماری پاروا سگ واکس سک است. پارواویروس با دیستمپر سگ به دلیل نشانه‌های یکسان اشتباه گرفته می‌شود. واکسن سگ تنها راه جلوگیری مطمئن از بیماری است، برای آگاهی قیمت واکسن سگ کلیک کنید. دیگر خطری که سگ شما را بسیار تهدید می‌کند بیماری دیستمپر سگ است.

ویروس پاروای سگ:

ویروس پاروای سگ همانطور که گفته شد بسیار کشنده و مسری است و درمان مستقیم برای آن وجود ندارد لازم است بدانید این ویروس خارج از بدن نیز بسیار مقاوم است و بیرون از بدن سگ 6 ماه می‌تواند زنده باشد، این ویروس در خاک یافت می‌شود زیرا بیشتر در مدفوع سگ مبتلا به پاروا هست در منابعی گفته شده است در اندازه کوچک چای خوری یک ملیون ویروس یافت می‌شود برای از بین بردن ویروس در خاک حتی باید گیاهان آن خاک را نابود کرد.

پاروا ویروس

چگونه ویروس پاروا را می‌توان از بین برد؟

حال که این ویروس آنچنان سخت جان است چگونه باید محیط را ضد عفونی کرد؟ شاید شما چند سگ داشته باشید . متوجه پارواویروس یکی از آن‌ها شده‌اید حس می‌کنید. باید محیط را ضدعفونی کنید زیرا اگر حتی سگ شما درمان شود دوباره امکان مبتلا شدن به این بیماری را دارد. اسباب بازی‌ها را حتی اگر در زمان سلامت از آن‌ها استفاده کرده از دسترس دیگر سگ‌ها دور کنید.  در کل توله سگ‌ها را چه واکسن زده چه نزده دور کنید و به مکان امن ببرید. زیرا پارواویروس  به وسیله حشرات موذی نظیر سوسک هم منتقل می‌شود ابتدا مکان را با آب بشورید و سپس محلول 1 به 20 وایتکس درست کنید و محل را ضد عفونی کنید.

بیماری پاروا ویروس:

این بیماری پاروا، پس از ورود به بدن سگ، به روده حمله می‌کند و سلول‌های در حال رشد درگیر می‌کنند و از جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند و اسهال خونی به وجود می‌آید، دیگر عضو هدف این بیماری مغز استخوان است و از تکثیر گلبول‌های سفید جلوگیری کند و به قلب حمله می‌کند در واقع دو نوع بیماری پاروا داریم پاروا روده و قلب. که در پاروا قلبی ممکن ایت مشکلات قلبی حتی بعد از درمان  ادامه یابد.

نژاد‌های مستعد به پاروا:

گفتیم پاروا سگ‌های جوان یا توله سگ‌ها را تهدید می‌کند اما نژاد‌هایی هستند که به این بیماری حساس هستند نظیر: روتوییلر، دوبرمن، تریر آمریکایی. در برنامه واکسیناسیون این سگ‌ها 3 نوبت یعنی 1 بار بیشتر نسبت به بقیه نژاد‌ها می‌زنند.

ویروس پاروا سگعلایم بیماری:

تا سه روز بعد از ورود ویروس به بدن سگ ممکن است علایم پاروو را از خود نشان ندهد ولی مدفوع سگ ناقل است پس به نشانه‌ها دقت کنید و سگ خود را در کنار سگ‌های بی شناسنامه نگذارید یا اگر توله سگ دارید آن‌ را به دیگر سگ‌ها نزدیک نکنید تا زمانیکه واکسنش را کانل اجام دهد اما نشانه‌ها که بین 4 روز تا 14 روز ظهور می‌کنند:
بی حالی (به صورت کز کردن، بی اشتهایی)
اسهال و استفراغ با خون
زمانیکه اسهال و استفراغ انجام شود پارووایروس در توله‌ها ( 6 الی 8 هفته) به دلیل کمبود آبی که ایجاد می‌کند، باعث مرگ شود.

تشخیص:

اسهال و استفراغ خونی و مدفوع بد بو دلایلی کافی برای مشکوک شدن به این بیماری است، دکتر در مورد واکسن می‌پرسد پس از آن، بر روی مدفوع آزمایش تیتیر یا آنتی بادی انجام می‌شود اگر جواب مثبت بود از کیت (ایمونوکروماتوگرافی) تشخیص پاروا استفاده می‌شود این کیت مانند تشخیص حاملگی ادرار انسان عمل می‌کند بدین شکل که مدفوع رقیق شده، اگر دو خط قرمز شده باشد جواب مثبت است اما کافی نیست (اساس کار کیت آزمایش بر پایه آنزیم ایمونوآرزنجی (ELISA) می‌باشد و زمان این آزماش 15 دقیقه است این آزمایش صد در صد نیست بعد از آن دوبارهباید آزمایش خون انجام شود.)

درمان:

درمان پاروا ویروس سگمانند عمده بیماری‌های ویروسی دیگر درمان مستقیمی این بیماری ندارد. به احتمال زیاد دامپزشک بستری شدن را تجویز می‌کند و سعی دارند اثرات ثانویه بیماری را کاهش دهند اگر توله سگ خود را فورا یعنی، دو روز پس از اولین ظهور نشانه‌ها به دامپزشک نرسانید به احتمال خیلی بالا تلف می‌شود. اولین اقدام، سرم تراپی، داخل رگ به صورت وریدی تزریق می‌کنند بسیار اثر گذار می‌باشد، این سرم یک وعده رینگرلاکتات می‎ باشد و دیگری سرم  قندی نمکی؛ میزان سرم را دامپزشک براساس فیزیک حیوان تعیین می‌کند. دو داروی ضد استفراغ متوکولوپرامید و اوندانسترون نیز تجویزمی‌شود با این درمان اگر سگ شما 5 تا 7 روز مقاومت کرد احتمال زنده ماندنش بسیار است رژیم غذایی که دکتر می‌نویسد را رعایت کنید غذای جامد به هیچ وجه، آب مرغ و کنسور‌های رویال کنین بسیار مغذی می‌باشند. ایمونوگلوبین فراموش نشود آنتی بادی‌های کمکنی نظیر گاوامیت، گیسکن گلوبمت عالی است. .

درمان خانگی پاراویروس:

واقعیت این است ما این درمان را به صورت ساده برای شما بیان کردیم این بیماری وحشتناک و کشنده است و درمان زیر نظر دامپزشک نیز با سختی به نجات سگ منجر می‌شود.

راه‌های انتقال:

این ویروس توانایی بالایی در مقاومت در برابر شرایط متفاوت دارد حتی در برابر اسید فنیک و حرارت مقاوم است از طریق هر چیزی که فکرش را کنید قابل انتقال است آب، ظرف غذا، فرش و حوله و اسباب بازی. پیشگیری بهترین درمان است. بعضی متون به پانسیون‌های غیر رسمی که واکسیناسیون سگ‎‌ ها را دریافت نمی‌کنند یا بهداشت توجهی ندارند نیز اشاره کرده‌اند

پاروویریس در توله سگ‌ها:

آیا بیماری ویروس پاروو به انسان منتقل می‌شود؟

خیر، نه به انسان نه از سگ به گربه منتقل می‌شود.

قیمت کیت تشخیص پاروا چقدر است؟

معمولا کلینیک‌ها این کیت را خرید و فروش نمی‌کنند.

نام واکسن پاروا ویروس چیست؟

” نام این واکسن می‌باشد که از بیماری‌های دیگر نظیر سوزش، لپتوزسیروز، هپایتیت و خود پاروا حفظ می‌کند در واقع یک واکسن اصلی است.

پرسش پاسخ پاروا ویروس سگ

پارواویروس سگ چیست؟

یک بیماری ویروسی که در توله سگ‌ها کشنده است.

نشانه‌های پارواویروس چیست؟

بی‌حالی، اسهال و استفراغ.

پارواویروس در محیط چقدر زنده می‌ماند؟

این ویروس بسیار مقاوم است حتی در برابر سرما و حرارت مقاوم است.

پارواویروس به انسان متقل می‌شود؟

خیر.

پارواویروس سگ به گربه منتقل می‌شود؟

خیر.

درمان پارواویروس سگ چگونه است؟

درمان سخت و نیازمند به بستری دارد و به هیچ وجه درمان سگ مبتلا در خانه توصیه نمی‌شود.

از چه راه‌هایی ممکن است سگ مبتلا به پارواویروس شود؟

ممکن است در پیاده‌روی‌ها با بو کردن مدفوع یک سگ آلوده به این ویروس و یا تنفس وسایل و لباس آلوده به این بیماری، مبتلا شود.

تغذیه این دوران سگ چگونه باید باشد؟

این دوران اشتهای سگ کمتر می‌شود، می توان هرچیز مقوی را در مقادیر کم به او داد و از طریق سرم هم مقداری موادمغذی دریافت می کند.

علائم بهبودی پارواویروس چيست؟

از بین رفتن علائم بیماری مثل اسهال و بی حالی و بی اشتهایی و برگشت حیوان به حالت طبیعی.

نام واکسن پارووویروس چیست؟

HIPRADOG-7 .

عوارض بعد از بيماري پارواویروس چیست؟

اخیرا در تحقیقی به این نتیجه رسیده اند که سگ هایی که به این بیماری دچار می‌شوند به طور چشمگیری بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های مزمن معده و روده هستند.

4/5 - (3 امتیاز)
ناصر گودرزی

چند ماهگی توله باید امپول پاروا رو بزند؟

فاطمه میلانی

می توان بعد از سن دو ماهگی به توله سگ‌ها واکسن پاروا را زد.