واکسن بچه گربه

واکسن ها داروهای بیولوژیکی هستند که ایمنی بدن گربه ها را به بسیاری از بیماری ها افزایش می دهند.

واکسیناسیون حیوانات خانگی یکی از مهم ترین اصول نگهداری از آنها میباشد و از فواید انجام واکسیناسیون گربه ها میتوان

به طولانی تر شدن عمر آنها و عدم انتقال بیماری از حیوان به حیوان و از حیوان به انسان اشاره کرد.

حتما  برنامه واکسیناسیون  گربه خود را با هماهنگی و طبق برنامه ریزی دامپزشک انجام دهید.

برنامه واکسن ها اصلی گربه

واکسن 2 ماهگی بچه گربه: اولین مقدار از واکسن سه گانه یا چهارگانه

واکسن 2.5 ماهگی بچه گربه: دوز اول واکسن لوسمی

واکسن 3 ماهگی بچه گربه: تکرار واکسن سه گانه

واکسن 3.5 ماهگی بچه گربه: تکرار مجدد واکسن لوسمی

واکسن 4 ماهگی بچه گربه: اولین واکسن هاری

واکسن سالیانه بچه گربه: هر سال باید با نظارت دامپزشک واکسن های لوسمی ، هاری و سه گانه زده شوند

واکسن های اصلی برای تمامی بچه گربه ها تجویز شده اند، بدون در نظر گرفتن محل و شرایط زندگی حیوان و مبتلا شدن بچه گربه به این ویروس ها بسیار خطرناک و مسری میباشد و گاهی اوقات منجر به مرگ میشود.

)Feline panleukopenia Virus-FPV) واکسن

پنلوکوپنی گربه سانان همچنین با نام پروو ویروس گربه یک بیماری بسیار مسری به همراه مرگ و میر بالا در بچه گربه ها می باشد، در حالی که بیماری در ابتدا با کاهش انرژی و اشتها شروع می شود، با استفراغ و بیرون روش پیشرفت می کند این ویروس همچنین گلبول های سفید را می کشد و گربه های جوان را بیشتر در معرض بیماری های آتی قرار می دهد.

(Feline Rhinotracheitis Virus-FHV1) واکسن

هرپسویروس گربه ها، همچنین شناخته شده با نام ویروس رینوتراشیتیس گربه باعث نشانه های عفونت سطحی تنفسی مانند عطسه، بسته شدن و ترشحات بینی، و تورم ملتحمه می شود. در برخی موارد نیز می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی جوش و سینه پهلو شود. پس از آن که گربه از عفونت خارج می شود، ویروس می تواند در عصب ها به حالت خاموش در بیاید. در زمان های استرس، ویروس می تواند دوباره فعال شود، و گربه می تواند نشانه های عفونت را بی آنکه دوباره در معرض بیماری قرار گیرد نشان دهد.

(Feline Calici Virus – FCV) واکس

کلیسی ویروس گربه سانان تعدادی مشکلات حیاتی ایجاد می کند که نشانه های عفونت فوقانی دستگاه تنفسی را از قبیل عطسه و ترشحات بینی، به همراه زخم های دهانی شامل می شود. باور شده که واکسن  با ژنژیویت و استوماتیت التهاب های بسیار درد آور دندان و لثه، مرتبط می باشد. برخی اثرات سخت تر باعث ریزش مو و پوست پوست شدن بخش های دیگر بدن، همچنین هپاتیت و حتی مرگ می شوند.

واکسن های غیر ضروری بچه گربه

(Rabies)هاری

(Feline Giardia)ژیاردی

(Dermatophyte)درماتوفیت

(Chlamydophila felis)کلامدو فیلای گربه ای

(Bordetella bronchiseptica)بردتلا برونشیسپتیکا

(Feline Luekemia Virus – FeLV) ویروس لوکیمیای گربه سانان

(feline infectious peritonitis – FIP) ریتونیت عفونی گربه سانان

(Feline immunodeficiency virus) ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان

علائم و عوارض واکسیناسیون بچه گربه

بعداز واکسینه شدن احتمال بروز توروم و درد در محل تزریق هست و یا گربه دچار بی اشهایی، ضعف و تب و یا بیحالی میشود.

عوارض واکس به طور معمول بعد از چند روز از بین میرود

در صورت بروز این عوارض به مدت طولانی باید با دامپزشک مربوطه موارد را در درمیان گذاشته.