1. صفحه اصلی
  2. واکسیناسیون حیوانات خانگی (سگ و گربه)
واکسن سگ و واکسن گربه

واکسیناسیون حیوانات خانگی (سگ و گربه)

کی از مهمترین نکاتی که صاحبان حیوانات خانگی در خصوص نگهداری و مراقبت از سلامت حیوان خود باید آن را بسیار جدی بگیرند امر واکسیناسیون می باشد‌.

خب در ادامه به تعریف واکسن و اهمیت واکسیناسیون در حیوانات خانگی خواهیم پرداخت

جراحی پت-جراحی گربه

واکسن چیست؟

واکسن نوعی پیشگیری از بیماری است که با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پاتوژن‌های عفونی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها انجام می‌شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ” آن‌ها یکی از موثر‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها هستند.”

واکسن‌ها نمونه‌های جعلی باهوشی هستند. آن‌ها طوری عمل می‌کنند که بدن حیوان تصور کند آلوده شده است، بنابراین واکنش ایمن سازی را شبیه سازی می‌کند.

به عنوان مثال یکی از واکسن های مهمی که به حیوانات خانگی تزریق میشود واکسن هاری می باشد

پس از تزریق؛ واکسن هاری در بدن حیوانتان طوری رفتار می‌کند که بدن تصور کند آلوده به هاری شده است. زمانی‌ که به حیوانتان واکسن هاری می‌زنید، بدن حیوان شما تاریخچه‌ای از ویروس هاری ایجاد می‌کند که اگر در آینده حیوانتان با این ویروس برخورد نماید، سیستم ایمنی ویروس را شناسایی کرده و آماده است تا قبل از بیمار شدن حیوانتان با آن مبارزه نماید.

اهمیت واکسیناسیون حیوانات خانگی

• سلامت انسان

• سلامت حیوان

و مهمتر از همه اینکه بیماری های عفونی و واگیر بسیار خطرناک و با ضریب کشندگی بالایی ادامه ی حیات حیوانات خانگی منجمله سگ و گربه را تهدید میکند.

چنانچه واکسیناسیون بر علیه این بیماری ها توسط دامپزشکان انجام نپذیرد ریسک ابتلا به بیماری و در نتیجه از بین رفتن حیوان به شدت افزایش می یابد.

• از آنجایی که حیوانات به‌طور مستقیم با انسان زندگی می‌کنند و خطر انتقال یک سری بیماری واگیر به انسان مانند هاری  وجود دارد  امر واکسیناسیون نکته‌ای بسیار مهم در سلامت این دو گروه برای زندگی در کنار یکدیگر می باشد.
  • وقتی حیوانی را به‌اصطلاح اهلی و خانگی می‌کنیم، سبک زندگی‌ای را برایش رقم می‌زنیم که مقاومت و سیستم ‌ایمنی بدنش برخلاف همتایان موجود در طبیعتش در برابر بسیاری از عوامل پاتوژن بسیار پایین می‌آید

واکسیناسیون پت یا حیوان خانگی از‌چه زمانی شروع‌ می شود و تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

واکسیناسیون در حیوانات خانگی(سگ و گربه) از سن ۶ تا ۸ هفتگی حیوان شروع شده و پس تکمیل شدن پروسه ی سالیانه واکسیناسیون  تا پایان عمر حیوان باید سالی یک مرتبه تکرار گردد.

توصیه میشود بحث واکسیناسیون به موقع را خیلی جدی بگیرید و همچنین به مراکز مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور  مانند کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی مراجعه فرمایید.

و اکیدا توصیه میشود به هیچ وجه به فروشندگان حیوانات و افراد غیر متخصص و پت شاپ ها جهت انجام واکسیناسیون مراجعه و اعتماد نکنید